Odpowiednie nastawienie do medytacji

Praktykuję regularnie medytację od ponad 5 lat.
Mimo to cały czas popełniam błędy.
Wciąż na nowo odkrywam, że dałem się uwieść ego i gdzieś na manowcach krążę za swoim ogonem Odpowiednie nastawienie do medytacji
Odpowiednie nastawienie do medytacji


Jakiś czas temu znalazłem ciekawą książkę, e-booka: Nie gardź skazami one cię wyśmieją

A tam w dość przystępny sposób opisane właściwe nastawienie do medytacji.
Przeczytanie tego otworzyło mi oczy na moje błędy. Na to, że medytując często czegoś oczekuję, czegoś szukam, chcę coś osiągnąć.
Na dwóch moich kursach uświadomienie sobie niewłaściwego nastawienia były punktem zwrotnym. Jak bym usunął blokadę. Przestałem się męczyć, a praktyka sama z siebie zaczęła płynąć, rozwijać się we właściwym kierunku.


Cytuję cały fragment dotyczący nastawienia do medytacji. Zaznaczyłem te określenia, które do mnie trafiają najbardziej

Jakie jest właściwe nastawienie do medytacji?

  1. Medytacja to obserwowanie i akceptowanie wszystkiego, co się pojawia — przyjemnego lub nie — w zrelaksowany sposób.
  2. Medytacja to obserwowanie i cierpliwe czekanie ze świadomością i zrozumieniem. Medytacja NIE polega na próbach doświadczenia czegoś, o czym czytałeś lub słyszałeś.
  3. Po prostu zwracaj uwagę na chwilę obecną. Nie zatracaj się w myślach o przeszłości. Nie daj się ponieść rozmyślaniom o przyszłości.
  4. Gdy medytujesz, zarówno umysł, jak i ciało powinny czuć się komfortowo.
  5. Jeśli umysł i ciało męczą się, to jest coś nie tak ze sposobem twojej praktyki i jest to odpowiedni moment, żeby sprawdzić, jak medytujesz.
  6. Dlaczego skupiasz się tak bardzo, gdy medytujesz? Pragniesz czegoś? Chcesz, żeby coś się stało? Chcesz, żeby coś przestało się dziać? Sprawdź, czy któreś z tych nastawień jest obecne.
  7. Medytujący umysł powinien być odprężony i spokojny. Nie możesz praktykować, gdy umysł jest napięty.
  8. Nie skupiaj się zbyt mocno, nie kontroluj. Nie zmuszaj się ani nie ograniczaj.
  9. Nie staraj się czegoś tworzyć ani nie odrzucaj tego, co się dzieje. Po prostu bądź świadomy.
  10. Próby tworzenia czegoś to chciwość. Odrzucanie tego, co się dzieje to awersja. Niezdawanie sobie sprawy, czy coś się dzieje, czy przestało się dziać, to iluzja.
  11. Faktycznie medytujesz tylko wtedy, gdy obserwujący umysł nie ma w sobie chciwości, awersji i niepokoju.
  12. Nie miej żadnych oczekiwań, nie pragnij niczego, nie bądź niespokojny; jeśli takie nastawienie pojawi się w twoim umyśle, medytacja stanie się trudna.
  13. Nie staraj się sprawić, żeby wszystko działo się tak, jak tego chcesz. Staraj się dowiedzieć, co się dzieje samo z siebie.
  14. Co robi umysł? Myśli? Jest świadomy?
  15. Gdzie jest teraz uwaga umysłu? Wewnątrz? Na zewnątrz?
  16. Czy obserwujący umysł jest świadomy we właściwy sposób, czy tylko powierzchownie świadomy?
  17. Nie praktykuj z umysłem, który czegoś pragnie lub chce, żeby coś się stało. W ten sposób możesz się jedynie zmęczyć.
  18. Musisz zaakceptować i obserwować zarówno dobre, jak i złe doświadczenia. Chcesz jedynie dobrych doświadczeń? Nie chcesz doznać nawet najmniejszego nieprzyjemnego doświadczenia? Czy to rozsądne? Czy to jest droga Dhammy?!
  19. Musisz ciągle sprawdzać swoje nastawienie, z jakim medytujesz. Lekki i wolny umysł możliwi ci dobrą medytację. Czy masz właściwe nastawienie?
  20. Nie czuj się rozproszony przez myślący umysł. Nie praktykujesz, żeby powstrzymać myślenie, lecz po to, by je rozpoznać i zaakceptować, gdy tylko się pojawia.
  21. Nie odrzucaj żadnego obiektu, który pojawia się w zasięgu twojej uwagi. Poznaj skazy, które pojawiają się w związku z tym obiektem i nieustannie je badaj.
  22. Obiekt uwagi nie jest tak naprawdę ważny. Naprawdę ważny jest obserwujący umysł, który pracuje w tle, żeby być świadomym. Jeśli obserwowanie jest wykonywane z właściwym nastawieniem, to każdy obiekt jest właściwym obiektem.
  23. Dopiero gdy obecna będzie wiara lub ufność (saddhā), pojawi się wysiłek. Dopiero gdy pojawi się wysiłek (viriya), uważność stanie się ciągła. Dopiero gdy uważność (sati) będzie ciągła, ustanowiona zostanie stabilność umysłu. Dopiero gdy stabilność umysłu (samādhi) zostanie ustanowiona, zaczniesz rozumieć rzeczy takimi, jakimi są. Gdy zaczniesz rozumieć rzeczy takimi, jakimi są (paññā), twoja wiara się wzmocni.

Komentarze:

Ten wpis nie był jeszcze komentowany.

Dodaj komentarz

* - pole wymagane


 

Podobne wpisy:

  • Plan wykładu o medytacji

    Plan wykładu o medytacji

    Miałem plan żeby wprowadzić medytację w pracy. To już jest realizowane. Przeprowadziłem jeden wykład zapoznający z tematyką. Codziennie prowadzę sesje medytacyjne, w których uczestniczą współpracownicy. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia. Chciałbym zainteresować tematem innych. Wiem, że nie każdy ma czas żeby uczestniczyć w wykładzie, który może potrwać 1 godzinę. Postanowiłem zrobić wykład w formie elektronicznej - filmików na YouTube. Cały wykład będzie podzielony na ...
  • Cel wykładu o medytacji

    Cel wykładu o medytacji

    Celem wykładu o medytacji jest przedstawienie technik medytacyjnych propozycja wdrożenie elementów medytacji w pracy Wpis ten jest punktem Planu wykładu o medytacji Swoją przygodę z medytacją rozpocząłem w 2011 roku, czyli 10 lat temu. Na początku próbowałem różnych technik opierając się na materiałach dostępnych w Internecie. Sprawdziłem: medytację transcendentalną - mantrowanie medytację z elementami wizualizacją - metoda Silvy medytację w ruchu - joga, tai chi Nic ...
  • Czym jest uważność? Właściwe zrozumienie jest kluczowe w Mindfulness

    Czym jest uważność? Właściwe zrozumienie jest kluczowe w Mindfulness

    Wczoraj byłem na czwartym spotkaniu Mindfulness. Gdy się zapisywałem na kurs nawet się nie spodziewałem, że Mindfulness wywrze na mnie takie wrażenie, że już od pierwszego tygodnia praktyki zauważę korzystne rezultaty. Przyznam się szczerze, że do tej pory traktowałem Mindfulness jako komercyjny wynalazek, uproszczoną forma medytacji, ogołoconą z duchowości. Coś w sam raz dla kultur zachodu. Na drugim spotkaniu, czyli po tygodniu praktyki w domu, podczas dzielenia się spostrzeżeniami, ...
  • Dystans do procesów myślowych - Powrót do zmysłów

    Dystans do procesów myślowych - Powrót do zmysłów

    Kolejna ciekawa książka, która zrobiła na mnie duże wrażenie. Nie tyle co ją przeczytałem, ale na bieżąco zrobiłem wszystkie ćwiczenia w niej zawarte. Niektórych z nich dalej używam. Co ciekawe z główną koncepcją spotkałem się przed przeczytaniem książki. Doświadczyłem tego osobiście. Jadąc pociągiem obserwowałem zmieniający się krajobraz za oknem. Byłem zrelaksowany, wszystko było OK. W pewnym momencie przypomniałem sobie, że jakaś część aplikacji, którą ...
  • Medytacja dla programisty

    Medytacja dla programisty

    W grudniu 2016 odbyłem swój pierwszy kurs Vipassany. Od tego czasu moje życie diametralnie się zmieniło. Zostało gruntowanie przewartościowane. Programowanie - tworzenie stron przestało być moim numer 1. Na tym miejscu po dziś dzień jest medytacja Vipassana - czyli debugowanie najwspanialszego biokomputera jakim jest połączenie ciała i umysłu Do kolejny rozdział mojego życia. Mojej uznanie dla tej techniki i korzyści z jej praktykowania były i są takie duże, że nie potrafiłem ...
  • Jak medytować nie dodając kolejnych zadań do codziennego harmonogramu

    Jak medytować nie dodając kolejnych zadań do codziennego harmonogramu

    Gdy wpadłem w sidła Vipassany, tuż po powrocie z kursu, medytowałem w domu jak Budda przykazał. Jedną godzinę rano i jedną wieczorem. I tak przez rok. Co ciekawe to zbyt dużo korzyści nie uzyskałem. Później uświadomiłem sobie, że praktykowałem nieprawidłowo. Z kursu na kurs uświadamiałem sobie to co jest tam wałkowane wielokrotnie. Żeby nie kierować się pragnieniami, żeby zachowywać zrównoważony umysł. W moim przypadku oznacza to, że nie ma co się spieszyć do ...
  • Błyskawiczne medytacje w ciągu dnia dla zwiększenia świadomości emocjonalnej

    Błyskawiczne medytacje w ciągu dnia dla zwiększenia świadomości emocjonalnej

    Po rozpoczęciu przygody z Vipassaną wpadłem na pomysł, żeby stworzyć sobie jakiś sygnał w ciągu dnia, który by mi przypominał żeby być świadomym. Testowałem przeróżne sposoby i obecnie korzystam z zegarka na rękę z interwałowym alarmem. Dzięki niemu mam wyraźny sygnał, że czas sprawdzić swój stan świadomości. Ale im więcej praktykuję, im więcej jest w mojej głowie myśli powiązanych z medytacją tym ten sygnał pochodzi z wewnątrz a nie zewnątrz. Ok. Jest ...
  • Żyj lekko i płyń z prądem życia - Wu Wei

    Żyj lekko i płyń z prądem życia - Wu Wei

    Jedną z ciekawszych książek jaką mam w swojej kolekcji i którą przeczytałem kilkukrotnie jest Wu Wei - płyń z prądem życia. Książka jest bardzo lekka. Napisana przystępnym językiem. W prosty sposób opisuje jak żyć bez wysiłku i z lekkością. Przedstawia koncepcję iż życie w swej naturze jest proste, tyle że nasz umysł jest komplikuje. Tworzy iluzoryczną nakładkę przez którą postrzegamy rzeczywistość jak w krzywym zwierciadle. Rozwiązaniem tego problemu, tej ...
  • Naturalne wstawanie - pobudka bez budzika

    Naturalne wstawanie - pobudka bez budzika

    Kilka miesięcy temu całkowicie zrezygnowałem z budzika. Miałem już takie okresy wcześniej. Wstawałem wtedy w naturalny sposób wcześnie rano. Podczas kursu Vipassany i po nim, naturalnie budziłem się o 4 rano, miałem wtedy czas żeby medytować z rana. Z czasem wstawałem co raz później więc zacząłem korzystać z budzika. Z tą różnicą, że zamiast głośnego sygnału miałem subtelny gong, który powtarzał się co 15 minut. Dzięki temu, jak byłem w trakcie głębokiego snu to ...
  • Zawór bezpieczeństwa - ochrona przed narastającą frustracją

    Zawór bezpieczeństwa - ochrona przed narastającą frustracją

    Ostatnio miałem kilka wybuchów. Wydawało się, że wszystko jest ok. Ale przytrafiła się jedna niemiła sytuacja, potem kolejna, potem coraz łatwiej było chwytać następne. "Im dalej w las, tym więcej drzew" Zanim się nie obejrzałem wulkan zaczął ziać ogniem. A gdy emocje już opadły i trzeba było się zmierzyć ze zniszczeniami... nic miłego. Znalazłem dość proste w wykonaniu ćwiczenie. Taki zawór bezpieczeństwa, żeby wewnętrzne ciśnienie nie wzrosło zbyt mocno. W ...